Kobiety w biznesie

Wtorkowe zajęcia to przede wszystkim spotkania z dwiema kobietami odnoszącymi sukcesy w biznesie. Podczas sesji porannej spotkaliśmy się z Lyndą Kate Smith, którą zaprosił Mike Lyons, zaś popołudniu John Warren zaprosił Elizabeth Scharpf.

Lynda Smith była związana z kilkoma ciekawymi firmami z zakresu nowych technologii. Lynda zajmuje się marketingiem i przedstawiała 9 punktów analizy pomysłów biznesowych pod tym kątem. Są to:

  1. Target Customer (klient docelowy)
  2. Compelling reason to buy (przekonujący powód do zakupu)
  3. Whole Product (kompletny produkt)
  4. Partners and alias (partnerzy i związki)
  5. Distribution (kanały dystrybucji)
  6. Pricing (strategia cenowa)
  7. Competition (konkurencja) – tutaj przydatna jest analiza SWOT
  8. Position – gdzie lokuje się nasz produkt, do jakiej kategorii należy (warto reklamować go w sposób spójny)
  9. Next target (kolejny cel) – jak zmienić rozwijać biznes aby utrzymać przewagę konkurencyjną

Ciekawe podejście, które uwzględnia główne aspekty (z pewnością można tę listę rozszerzyć bądź skrócić), a w swojej formie sprowadza się do odpowiedzi na pewne pytania związane z poszczególnymi punktami. W rezultacie niejako jesteśmy zmuszani do patrzenia na nasz produkt i jego promocję z różnych perspektyw. Pozwala to lepiej zrozumieć nasz biznes i równocześnie zaprojektować kampanię marketingową. Nie koniecznie tylko do aspektów biznesowych, a generalnie do wyzwań dużego kalibru, które można w systematyczny sposób rozłożyć na czynniki pierwsze.

Po lunchu spotkaliśmy się z Elizabeth Sharpf, która założyła bardzo ciekawą firmę zajmującą się produkcją podpasek higienicznych w Rwandzie (planują rozszerzenie akcji o kolejne kraje). Otóż w krajach ubogich ogromny problem u kobiet stanowi coś tak dla nas okiełznanego jak miesiączka. Kobiety w tamtych krajach ze względu na dyskomfort pozostają przez ok 50 dni w roku, a więc rezygnują ze szkoły, pracy, itd. Poznawszy tak dotkliwy problem Elizabeth Scharpf jako wolontariusz podczas wielu konferencji z branży medycznej prowadziła rozmowy z osobami z różnych miejsc na świecie dotkniętych tym problemem. Dzięki przeprowadzonym „wywiadom” poznała prawdziwe potrzeby kobiet, skalę wyzwania oraz możliwe rozwiązania (książka Lean Customer Development świetnie oddaje takie podejście). Firma Elizabeth utworzyła technologię produkcji podpasek z odpowiednio przetworzonych włókien bananowca, co umożliwiło lokalną produkcję bez potrzeby transportu produktów do Afryki (co znacząco podbija koszt całkowity). W rezultacie koszt produktu zmniejszono o połowę w stosunku do najtańszych dostępnych na rynku. Firma nadal operuje tylko w Rwandzie i być może wraz ze wzrostem skali działań koszt jednostkowy spadnie.

Po wystąpieniu Elizabeth zajęcia dalej prowadził John Warren. Skupiliśmy się na Strategy Execution Map – kolejny sposób innego podejścia do analizy biznesu. Ciekawe, choć trochę zaskakujące na pierwszy rzut oka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *